29 juli 2009



Muzikale videoclips zijn al erg ver geëvolueerd sinds hun eerste verschijning. Waarbij ze als opvulling voor het nieuwe medium televisie dienden. Denk maar aan het liedje "Video Killed the Radio Star" uit 1979. Dat MTV twee jaar later gebruikte om haar zender mee van start te laten gaan.

Een nieuwe media vorm dat toen mee aan de wieg stond van het succes van artiesten als Madonna en Mylène Farmer. Die aan de hand van verleidelijke en goed ineengezette video's de kijkers liedjes mee hielpen populair te maken.

Dankzij de relatief goedkoop verkrijgbaar opname en montage middelen raakte dit nieuwe gebruik al snel ingeburgerd. Ook nu kan je dankzij tal van geïntegreerde camera's en (al dan niet) webbased software vlot clipjes maken.

Waarbij de inhoud van die filmpjes ondertussen vaak als volwaardige aanvulling bij de muziek zijn uitgegroeid.  En het lied verder kunnen helpen toe te lichten. Zoals je bijvoorbeeld in de laatste clip (I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight) van U2 kan zien.  (via infocaris)

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © infocaris